Rand centrum Almere gaat veranderen: 2.500 appartementen erbij

Gebiedsontwikkeling Almere Centrum - Krooder advies en management

ALMERE

Aan de rand van het centrum van Almere ligt een gebied dat de meeste mensen nu kennen als een verzameling parkeerterreinen en een paar (soms) tijdelijke gebouwen. Maar daar komt de komende jaren drastisch verandering in. De zogenoemde Oostkavels, een strook van twintig hectare tussen het Weerwater en het spoor, wordt ontwikkeld tot een nieuwe woonwijk met zo’n 2.500 appartementen en allerlei voorzieningen.

Omroep Flevoland

 

Het gebied maakt deel uit van de grote plannen van de gemeente om het stadscentrum aantrekkelijker, groener en levendiger te maken. “Nu wonen er nog relatief weinig mensen in het centrum. Dat maakt het moeilijk om voorzieningen als winkels, horeca en cultuur overeind te houden. Meer bewoners moeten daar verandering in brengen”, vertelt wethouder Maaike Veeningen.

Voor wie wordt er gebouwd?
De gemeente mikt op een mix van doelgroepen. Er komen sociale huurwoningen, appartementen in het middensegment en ook in het duurdere segment. Het idee is dat starters, jonge stellen, senioren en mensen die uit een eengezinswoning willen doorstromen hier allemaal een plek kunnen vinden.
Bijzonder is dat de gemeente zelf de grond in bezit heeft. Dat betekent dat ze meer te zeggen heeft over wie er mag bouwen, hoe het eruit komt te zien, en welke voorzieningen worden toegevoegd.

Kleine ondernemers
Behalve woningen komt er ruimte voor allerlei voorzieningen die bij een stadswijk horen. Denk aan zorginstellingen, sport, kleinschalige bedrijvigheid, werkplekken en buurtwinkels. Er is ook plek voor een kleine supermarkt, een buurtcafé of een fietsenmaker. Grote winkels komen er niet bij; het bestaande centrum blijft het winkelhart.

Groen
Een belangrijk onderdeel van de plannen is ook het Stadsweteringpark. Dat moet een groene, brede zone worden langs het water, met plek om te wandelen, fietsen en recreëren. “Ook komt er meer groen tussen de gebouwen, in de vorm van kleine parkjes, pleinen en binnentuinen. Dit is niet alleen mooi, maar zorgt ook voor verkoeling”, aldus Veeningen.
Verkeer en parkeren: auto de wijk uit
De wijk wordt gebouwd met veel aandacht voor voetgangers en fietsers. Auto’s krijgen een plek in twee grote parkeergarages aan de rand van het gebied. Bewoners kunnen hun auto kwijt in of onder de gebouwen, maar moeten vaker lopen of fietsen naar hun voordeur. De gemeente wil zo zorgen voor minder verkeer op straat, meer ruimte voor groen en een prettigere leefomgeving.

Waar moet ik parkeren als ik kom shoppen?
Voor bezoekers van het centrum blijven parkeerplekken beschikbaar. Een deel van de bestaande garages wordt vernieuwd. Verder komen er betere fietsroutes en logische wandelverbindingen naar het centrum en de omliggende wijken.

Nu vooral parkeerplaatsen

Bouwen tot aan het water
Volgens een financiële analyse is het plan in de huidige vorm haalbaar. Het scenario dat gekozen is, met bebouwing tot aan het Weerwater, levert de hoogste opbrengst op. Dat geld is nodig om te investeren in wegen, het park, parkeergarages en de openbare ruimte.

Een alternatief plan, ingebracht door bewoners uit de Filmwijk, stelde voor om het zuidelijke deel aan het water juist vrij te houden voor groen. Maar dat scenario zou ruim 9 miljoen euro minder opleveren, en zorgt volgens de gemeente voor een onbalans in het gebied.
In 2029 eerste woningen
De plannen worden stap voor stap uitgevoerd. Eerst wordt het hele gebied uitgewerkt in een zogenoemd Ontwikkelingsplan. De gemeenteraad beslist daar volgend jaar over. Als alles doorgaat, begint de bouw van de eerste woningen in 2029. Daarna volgen meerdere fases. Gemiddeld worden er zo’n 170 woningen per jaar gebouwd.